Cum aleg uleiuri esențiale de calitate
Uleiul esenţial este un amestec complex de molecule volatile, cu încărcătură energetică, obţinut prin diverse metode, din anumite părţi ale plantelor aromate.
În aromaterapie sunt indicate doar uleiurile esenţiale pure, de calitate, însă nu există standarde pentru a defini şi a măsura puritatea și calitatea unui ulei esenţial, mai ales când ne referim la valoarea terapeutică a uleiurilor.
Pentru a fi folosite în aromaterapie cu scopul de elemente terapeutice complementare pentru trup şi suflet, uleiurile trebuie să aibă anumite proprietăţi, influenţate de calitatea materialului vegetal folosit, procesul de distilare, depozitare, etc.
Alterarea uleiurilor esenţiale
Alterarea uleiurilor esenţiale este comună şi se poate întâmpla în orice moment. În general uleiurile esenţiale scumpe sunt alterate de vânzători prin adăugare de componente sintetice sau constituenţi vegetali cu scopul de a obţine o cantitate mai mare de ulei esenţial.
Reconstituirea este o tehnică de alterare folosită foarte des care presupune amestecarea anumitor componente aromate sau non aromate, pentru a mima parţial formula unui ulei esenţial. Deşi de multe ori aceste componente sunt de origine naturală, un astfel de produs nu este ulei esenţial.
Doar uleiurile esenţiale pure şi nealterate pot avea proprietăţi terapeutice!
Unele uleiuri esenţiale sunt alterate prin adăugarea altor uleiuri esenţiale, cu acelaşi scop. Exemplu: uleiul de roiniță (Melissa) este de multe ori doar parţial ulei de roiniță şi parţial ulei de lemongrass, citronella, etc, uleiuri esenţiale cu miros asemănător.
Uneori alterarea este pur şi simplu înlocuire, în cazurile în care un ulei esenţial este vândut cu numele altui ulei esenţial. Exemplu: Lemongrass sau Citronella vândute ca ulei de Melissa. În unele cazuri înlocuirea este extremă, se vinde o substanţă sintetică cu numele unui ulei esenţial. Exemplu: methyl salicylate este vândut ca ulei de Wintergreen.
Unii vânzători etichetează tot felul de substanţe ca uleiuri esenţiale pure, chiar substanţe ce conţin multe molecule sintetice, nu există legislaţie care să regularizeze standardelele de puritate a uleiului esenţial.
Alterarea prin diluarea uleiului esenţial în ulei vegetal este cea mai comună formă, multe uleiuri esenţiale scumpe (cum ar fi uleiul de trandafiri, neroli, iasomie) sunt amestecate cu un ulei vegetal (susan, jojoba, etc), iar produsul finit este etichetat ulei esenţial pur.
O altă formă de alterare practicată este stropirea culturilor cu componente aromate sintetice, înainte de recoltare. Exemplu: culturile de lavandă sunt stropite cu linalyl acetate pentru a creşte concentraţia acestuia în uleiul esenţial obţinut, în acest fel se evită alterarea prin adăugare.
De multe ori eticheta conţine lista completă de ingrediente: ulei esenţial şi ulei vegetal, dar nu se specifică concentraţia. Din acest motiv acest tip de produs nu este indicat în aromaterapie. În aromaterapie există diluții maxime recomandate ce trebuie respectate întotdeauna.
Vânzătorii se folosesc de elementele de marketing care de multe ori nu înseamnă nimic pentru consumatorul final. Exemplu: grad terapeutic, 100% pur, GRAS, etc.
Eticheta unui produs nu este un indicator de calitate al produsului, indiferent de informaţiile conţinute.
Există uleiuri care sunt pure din punct de vedere chimic, nu sunt alterate, însă datorită metodei de procesare incorecte nu au proprietăţi terapeutice, au cel mult o aromă subtilă, plăcută. Există foarte multe elemente aromate care nu sunt acceptate aromaterapie, dar sunt folosite în parfumerie, industria alimentară (condimente), industria cosmetică.
Mai mult decât atât, din momentul în care un ulei esenţial este obţinut procesul de oxidare şi reacţiile chimice între moleculele aromate duce la degradarea/alterarea constantă a uleiului esenţial, influenţată strict de condiţiile de păstrare.
Singurul element care poate indica alterarea unui ulei esenţial (intenţionată sau naturală) şi care include multe alte informaţii necesare în alegerea unui ulei esenţial este raportul GC/MS.
Analiză şi rapoarte Gas Chromatography/Mass Spectrometry (Gaz cromatograf/Spectrometru de masă)
GC/MS sunt tehnici instrumentale prin care amestecuri complexe de molecule pot fi separate, identificate şi cuantificate cu ajutorul cromatografului de gaz cuplat la un spectrometru de masă pentru a genera raporte ce conţin numele tuturor moleculelor (cunoscute) dintr-un ulei esenţial şi concentrațiile lor.
Aceste rapoarte sunt necesare pentru a verifica puritatea chimică a uleiurilor esenţiale (orice element adulterant este identificat), ar trebui emise la data manufacturării şi actualizate atunci când este necesar.
Raportul GC trebuie să includă data exactă la care uleiul esenţial a fost obţinut, numele comun şi numele latin al plantei din care s-a extras uleiul, chemotip, hibrid sau clonă (dacă este cazul), secțiunea plantei din care s-a extras uleiul, metoda de extracţie, numărul de lot, ţara de origine a plantei, concentrațiile tuturor componentelor aromate, etc.
Acest raport este de fapt ‘certificatul de conformitate’ al fiecărui ulei esenţial şi este extrem de important atunci când folosim uleiurile esenţiale pentru că include informaţii ce trebuie luate în considerare la achiziţionarea şi folosirea fiecărui ulei esenţial.
Elemente ale raportului Gas Chromatography
- Numele comun și numele latin cu orice alt element suplimentar cum ar fi chemotip, hibrid sau clonă. Exemplu: Thymus vulgaris ct. thymol necesită precauții de folosire ce nu se aplică unui ulei esențial cu alt chemotip cum ar fi Thymus vulgaris ct. linalol.
-
Părţile plantei din care s-a extras uleiul esenţial. Exemplu: Cinnamon Bark (obţinut din trunchi) are indicaţii de precauţie diferite de Cinnamon Leaf (obţinut din frunze).
-
Metoda de extracţie a uleiului esenţial. Exemplu: Uleiul esenţial de lămâie obţinut prin presare la rece este fototoxic, dar cel obţinut prin distilare nu este fototoxic (bineînţeles cele două uleiuri au componente comune şi diferite, nu sunt identice ca formulă).
-
Data la care s-a extras uleiul esenţial. Exemplu: Termenul de valabilitate al uleiurilor esenţiale diferă în funcţie de stabilitatea moleculelor lor (influenţate de condiţiile de păstrare), de la maxim 1-2 ani pentru citrice până la 6 ani pentru Vetiver, Patchouli, etc.
La achiziţionarea unui ulei esenţial ar fi bine să notăm data de extracţie a uleiului, în clar, pe etichetă, în caz că acest element lipseşte. Notează şi data de expirare, foloseşte tabelul din articolul Condiţii de păstrare şi termene de valabilitate pentru a estima data de expirare.
Cumpără doar uleiuri esenţiale cu termen de valabilitate de minim un an!
Din păcate data de expirare marcată pe eticheta uleiurilor esenţiale de cele mai multe ori nu este reală.
-
Concentrațiile componentele aromate – Fiecare componentă aromată are o anumită acţiune în funcţie de concentraţia ei şi de concentraţia celorlalte componente din uleiul esenţial sau din amestecul de uleiuri în care se regăsește. Aromaterapia este o artă care se bazează pe reacţii chimice şi energetice controlate între componentele aromate.
Pentru multe din aceste componente există recomandări de concentraţii maxime admise a fi folosite, pentru a evita un potenţial efect toxic. Fără a cunoaşte aceste concentraţii nu putem folosi uleiurile esenţiale în siguranţă.
Exemplu de molecule aromate şi concentratiile lor, regăsite în raportul Gas Chromatography (GC) pentru Grapefruit, White (Citrus paradisi), lot GRW-101, ţară de origine USA, obţinut în vara anului 2016, prin presare la rece.
Acest raport este unic pentru lotul respectiv, orice alt ulei esenţial din alt lot va avea aceleaşi componente (foarte rar se întâmplă excepţii), în alte concentraţii.
Monoterpeni Monoterpenoli a-pinene 0.51% linalool 0.13% b-pinene 0.05% sabinene 0.36% Aldehide b-myrcene 1.8% octanal 0.25% limonene 95.29% decanal 0.23% b-phellandrene 0.24% neral 0.08% Sesquiterpeni geranial 0.13% b-caryophyllene 0.27% - Alte elemente: număr de lot, țara de origine a uleiului esențial, data la care s-a eliberat raportul, etc.
Un producător serios pune întotdeauna la dispoziţie rapoartul GC/MS şi alte rapoarte cum ar fi MSDS, de preferinţă a fi cunoscute înainte de a achiziţiona uleiul esenţial. Din păcate, doar un raport GC care arată ok nu este suficient, este nevoie de încredere în acel producător pentru a avea siguranța că raportul este veridic și a fost executat corect.
Personal achizitionez doar uleiuri esenţiale cu rapoarte GC disponibile, salvez aceste rapoarte împreună cu fişierul în care am notat fiecare ulei esenţial achiziţionat, lotul, data achiziţiei, data de expirare, etc.
Există uleiuri esenţiale de calitate care nu au rapoarte GC, dar în aromaterapie rapotul GC este esenţial şi nu se lucrează fără el. Un astfel de raport costă aproximativ 300 de lei şi se execută pentru fiecare lot de ulei esenţial. Pentru producătorii mici (exemplu: mici distilerii locale ce cultivă lavandă, de obicei organic şi obţin ulei esenţial de lavandă) aceste rapoarte pot fi costisitoare, însă aromaterapia clinică se bazează pe raportul GC.
Puritatea chimică
Testarea purităţii unui ulei esenţial cu ajutorul mirosului, inspecţiei vizuale şi testului hârtiei nu este acceptată în aromaterapie! Sunt o mulţime de uleiuri alterate care ar trece acest test.
Însă în cazul în care uleiul esenţial achiziţionat nu are culoarea specifică, este tulbure sau se observă formaţiuni în recipient calitatea acestuia este compromisă (va recomand să îl returnaţi vânzătorului).
Puritatea chimică a uleiului esenţial este extrem de importantă şi este influenţată de:
-
Procesul de extracţie – Deşi uleiurile esenţiale sunt obţinute în mare parte prin distilare cu abur sau presare la rece, există uleiuri care necesită alte procese de extracţie (de exemplu extracţia cu ajutorul solvenților) care uneori lasă reziduuri în urmă.
În aromaterapie sunt recomandate doar uleiurile pure obţinute prin distilare cu abur, presare la rece (citricele), extracţie cu CO2.
-
Calitatea materialului folosit – Cele mai indicate sunt uleiurile esenţiale organice, obţinute din culturi organice, crescute fără pesticide sintetice. În funcţie de ţara de provenienţă a plantei din care se obţine uleiul esenţial, termenul organic poate avea condiţii diferite de aplicare, dar totuşi rămâne un bun indicator de calitate.
Pentru citrice este important a alege întotdeauna uleiuri esenţiale organice, deoarece citricele sunt aproape întotdeauna stropite cu pesticide.
O atenţie deosebită se acordă uleiurilor esenţiale obţinute din culturi sălbatice (acestea sunt întotdeauna organice), fiind de calitate superioară.
Calitatea materialului folosit pentru obţinerea uleiului esenţial este extrem de importantă, mai ales când e vorba de plante care pot produce chemotipuri.
Amestecarea unor culturi diferite pentru a obţine un ulei esenţial trebuie evitată cu orice preţ, chiar dacă e vorba de aceeaşi plantă, cultivată în locuri diferite şi culeasă în acelaşi timp.
Pentru anumite plante calitatea materialului este determinată de modul de culegere sau chiar momentul în care se culege planta. Exemplu: Iasomia trebuie culeasă manual, înainte de răsăritul soarelui, în prima zi în care înfloreşte, iar santalul trebuie să aibă cel puţin 30 de ani şi 9 m înălţime pentru a se extrage ulei esenţial din trunchi.
-
Condiţiile de păstrare după extracție – În timp, moleculele aromate din uleiul esenţial reacţionează cu oxigenul din recipient (sau din atmosferă), mai ales în prezenţa unei surse de energie cum ar fi lumina sau căldura şi se degradează în funcţie de stabilitatea lor chimică.
Pentru a menţine formula chimică a uleiului esenţial cât mai apropiată de formula lui iniţială (mai precis concentrațiile regăsite în raportul GC) distileriile şi companiile ce vând uleiuri esenţiale ar trebui să păstreze uleiurile esenţiale sub pătură de nitrogen, însă din păcate companiile vânzătoare nu prea respectă această indicaţie şi se rezumă la a le păstra în frigidere.
Atenţie: Nu cumpăra uleiuri esenţiale de pe raftul unui magazin dacă intenţionezi să le foloseşti cu scopuri terapeutice. Un vânzător care expune uleiurile esenţiale în acest fel nu respectă nici o altă regulă de păstrare şi cu siguranţă nu va există nici un raport GC sau o dată de manufacturare pe care să te poţi baza.
Cât costă uleiul esenţial?
Uleiurile esențiale de calitate au un preţ pe măsură stabilit în funcţie de foarte mulţi factori cum ar fi calitatea plantei (culturi organice, culturi sălbatice), cantitatea de material folosit (diferă foarte mult de la plantă la plantă), metoda de extracţie, disponibilitatea plantei (exemplu: uleiul absolut Champaca este extrem de rar şi costă 500 lei pentru un mililitru!!!).
Pentru a obţine un kilogram de ulei esenţial de iasomie sunt necesare opt milioane de flori culese manual.
La polul opus, nu toate uleiurile esenţiale scumpe sunt mai bune decât cele mai accesibile ca preţ, iar preţul nu determină calitatea uleiului esenţial. În general atunci când se achiziţionează uleiuri esenţiale e bine a ține minte că preţurile mici (prea mici pentru uleiuri esenţiale de calitate) chiar sunt prea mici şi este posibil ca acel produs să nu fie ulei esenţial.
Nu cumpăra uleiuri esenţiale vândute la preţuri mici în târguri, pieţe, hipermarketuri sau magazine cu discount-uri mari. Nu cumpără uleiuri esenţiale de la un vânzător care are preţuri indentice pentru toate uleiurile pe care le vinde.
Este prea puţin probabil ca aceste uleiuri să aibă calităţile necesare pentru a fi folosite în aromaterapie şi să fie păstrate în condiţii corecte pentru a se evita oxidarea lor rapidă. Bineînţeles rapoartele GC/MS lipsesc cu desăvârşire şi sunt şanse mari ca în recipiente să fie cu totul altceva decât ulei esenţial.
Chiar dacă uleiurile esenţiale sunt scumpe, ele sunt extrem de concentrate şi se folosesc în diluții foarte mici, astfel încât şi uleiuri mai costisitoare cum este cel de trandafiri sunt avantajoase ca şi cost pe termen lung.
Eu cum aleg?
Deşi informaţiile de mai sus sunt detaliate nu sunt suficiente pentru a răspunde la întrebarea Eu cum aleg un ulei esenţial?
Dacă eşti pasionată de aromaterapie şi doreşti să cumperi un anume ulei esenţial, dar nu ştii care anume sunt criteriile de alegere a vânzătorului, ar trebui să începi cu câţiva paşi simpli:
Află detalii despre vânzător/producător
Înainte de a cumpăra un ulei esenţial trebuie să afli câteva lucruri despre vânzător. Toţi furnizorii mari de uleiuri esenţiale de calitate superioară, nealterată, au magazine online unde există informaţii despre companie, istoric, apartenenţă la organizaţii cum ar fi NAHA, AIA, IFPA, etc.
Un vânzător de uleiuri esenţiale de calitate va avea întotdeauna un site bine informat, cu rapoarte GC/MS, MSDS, vinde uleiuri extrase de mai puţin de un an, îmbuteliază corect (sticle închise la culoare, cu capac ce nu poate fi deschis de copii), etichetează uleiuri esenţiale corect, este recomandat de şcolile de aromaterapie sau de alte organizaţii, are numeroase certificări, este preocupat de mediul înconjurător, expune toate măsurile de precauţie necesare atunci când folosim uleiuri esenţiale, colaborează cu aromaterapeuți, răspunde la solicitările cumpărătorului, etc.
Prezentarea uleiurilor esenţiale în magazinele online este foarte importantă şi ar trebui să conţină raportul GC şi informaţii de bază: nume latin, nume comun, chemotip, ţară de provenienţă, secţiunea plantei din care s-a extras, număr lot, proces de extracţie, etc. Lipsa acestora nu este un semn bun.
În mod normal majoritatea vânzătorilor pun la dispoziţie rapoartele GC la cerere, dacă nu le publică online. Însă numeroşi vânzători şi producători refuză să facă publice rapoartele GC.
În rare cazuri producătorii de uleiuri esenţiale de calitate nu au magazine online, aceştia sunt producătorii locali mici care extrag doar câteva kilograme de ulei esenţial din culturile lor (de obicei lavandă) şi care din lipsa rapoartelor GC nu pot fi folosite în aromaterapie.
Citeşte eticheta uleiului esenţial
Majoritatea vânzătorilor au eticheta uleiului esenţial prezentată ca imagine în magazinele online. Etichetarea se poate face de către vânzător, dar de multe ori acest vânzător este chiar producătorul.
Indiferent de persoana care a făcut etichetarea, pe etichetă trebuie să apară câteva elemente foarte importante cum ar fi: numele comun, numele latin, chemotip, clona sau varietate (dacă e cazul), număr de lot, ţară de provenienţă, indicaţii de folosire, etc.
Alege doar uleiuri esenţiale etichetate corect, cu menţiunea că data de expirare a uleiului esenţial achiziţionat ar trebui verificată cu ajutorul tabelului din articolul despre termenii de valabilitate (link mai sus).
În cele mai multe cazuri un vânzător de uleiuri esenţiale de calitate superioară va refuza loturi de ulei esenţial care nu corespund din punct de vedere calitativ, însă din păcate există unii vânzători care nu respectă acest lucru.
Asigură-te că faci o achiziţie luând în considerare toate informaţiile de mai sus, în special cele despre data de obţinere a uleiului esenţial şi calitatea materialului vegetal folosit.
Producători şi vânzători de uleiuri esenţiale la nivel internaţional
Pe piaţa uleiurilor esenţiale există un număr limitat de distilerii, iar aceste distilerii sunt furnizori pentru toate magazinele de uleiuri esenţiale. Chiar şi unele distilerii au magazine online sau unii mari vânzători au distileriile lor.
Indiferent de unde cumperi santal, tămâie, copaiba sau imortele, aceste uleiuri esenţiale sunt extrase doar în anumite distilerii din lume. Toţi vânzătorii achiziţionează uleiurile din aceleaşi distilerii în cantităţi mari, le îmbuteliază în recipiente mici, le etichetează, le depozitează şi le vând.
În mod normal, deşi vânzătorul primeşte raportul GC/MS de la distilerie, acesta trebuie repetat şi actualizat pentru fiecare lot la cumpărare şi periodic dacă este cazul (pentru uleiurile cu termen lung de valabilitate cum ar fi Patchouli se recomandă repetarea testelor GC o dată la 3-4 ani). De la vânzător la vânzător calitatea procesului de îmbuteliere, etichetare, depozitare, prezentare şi preţul uleiului esenţial diferă.
Tipuri de vânzători cu amănuntul sau en gros
Companii MLM (Multi level marketing) – Young Living, DoTerra
Cele două companii gigant sunt localizate în SUA, ele cumpără uleiuri esenţiale sau le produc din culturi proprii și vând uleiuri esențiale sau amestecuri de uleiuri esenția (uneori în baze vegetale). Cumpărătorul final achiziţionează de obicei uleiul esenţial de la un reprezentant şi poate, la rândul lui să devină reprezentant al MLM-ului în anumite condiţii.
Preţul uleiurilor esenţiale vândute de MLM-uri este mult mai mare decât al altor vânzători, reflectă politica de bussiness piramidal în care în momentul în care devi membru poţi achiziţiona produse cu amănuntul cu discount foarte mare pentru a le vinde prietenilor, familiei etc, la preţurile recomandate de MLM (sau la preţul dorit de tine).
Preţul de vânzare al uleiurilor esenţiale către reprezentanţi este de 5-6 ori mai mare decât preţul de achiziţie (sau de obţinere, în cazul în care MLM-ul are distilerie proprie). Peste acest preţ se adaugă comisionul reprezentantului ce vinde uleiul (preţ recomandat de MLM), iar astfel un ulei ajunge să coste de 6-10 ori mai mult decât preţul de achiziţie. Acest adaos se practică doar în cazul bijuteriilor!
MLM-urile au fost cele care au făcut uleiurile esenţiale disponibile la nivel global, din păcate modul lor de promovare a uleiurilor esenţiale, lipsa rapoartelor GC, faptul că emit certificări de calitate uleiurilor esenţiale fără a le testa în laboratoare independente şi abuzul de elemente de marketing fără sens a dus la scăderea încrederii în aceste companii.
MLM-urile afirmă despre uleiurile lor că sunt singurele cu grad terapeutic, grad medical (non sens, nu există standardizare pentru acești termeni sau alți termeni de marketing), singurele pure, singurele uleiuri esenţiale ce pot fi ingerate. Nu numai că acest lucru este imposibil, dar laboratoarele independente care au testa câteva din uleiurile vândute de MLM-uri (la cererea unor organizații) au arătat că unele dintre ele sunt de calitate inferioară.
Reprezentanţii MLM-urilor sunt de obicei consumatori finali, fără cunoştinţe de aromaterapie, iar de cele mai multe ori acumulează informaţii despre uleiuri esenţiale doar din cadrul MLM-ului şi care (deși nu sunt medici și de cele mai multe ori nu sunt nici măcar aromaterapeuți), recomandă ingerarea uleiurilor pentru că ingerarea este ce au învățat de la ‘experții’ MLM-urilor.
În urma multor cazuri în care ingerarea a dus la efecte secundare severe asupra sănătăţii, FDA (Food and Drug Administration, în SUA) a emis o avertizare pentru MLM-uri şi a cerut să oprească toate informaţiile false sau înşelătoare şi promisiunile ireale din campaniile lor de marketing, de pe eticheta uleiurilor esențiale şi de pe site-urile oficiale.
Practic MLM-urile vând uleiurile esenţiale cu rol de medicamente fără a fi puse pe piaţă cu măsurile necesare medicamentelor. Toate afirmaţiile despre proprietăţile medicale ale uleiurilor esenţiale trebuiesc îndepărtate din prezentarea uleiurilor.
Înainte ca FDA să intervină în 2014, cele două mari MLM-uri spuneau despre uleiurilor lor că pot vindeca Ebola, Parkinson, autism, diabet, hipertensiune, cancer, insomnie, boli de inimă, PTSD, dementia, Alzheimer, ADD/ADHD, etc. Din lipsa unei încadrări clare a uleiurilor esenţiale într-o anumită categorie de produse, acestea sunt regularizate de obicei ca produse cosmetice, iar atunci când vinzi produse cosmetice nu eşti obligat să aduci dovezi ale afirmaţiilor tale despre efectele lor.
Informaţiile înşelătoare şi promisiunile deşarte, campaniile de marketing în care MLM-ul este hiperbolizat, iar fondatorii lor sunt aduşi la rangul de atotştiutori în domeniul uleiurilor esenţiale sunt tactici de manipulare aplicate reprezentanţilor şi cumpărătorilor.
Mai mult decât atât, promisiunile deşarte pentru care unii oameni neştiutori şi-au riscat viaţa ingerând uleiuri esenţiale fără a cunoaşte măsurile de siguranţă necesare în administrarea uleiurilor esenţiale şi fără a fi informaţi că doar medicii aromaterapeuți pot recomanda ingerarea uleiurilor esenţiale, sub supraveghere, arată o mare lipsă de respect pentru viața consumatorului final (care plăteşte de până la 10 ori mai mult pentru aceste uleiuri esenţiale).
Deşi reprezentanţii sunt de cele mai multe ori bine intenţionaţi, multe persoane care ajung să vândă aceste uleiuri se reorientează spre alţi furnizori atunci când înţeleg imaginea de ansamblu cu preţuri ridicol de mari, afirmaţii ireale, lipsa respectului pentru cumpărătorul final, hiperbolizarea companiei şi manipularea (ca model de bussiness) practicată de MLM-uri.
În ultimul an MLM-urile îşi reorganizează strategiile de comunicare a informaţiilor pentru a respecta avertizarea emisă de FDA, însă la nivel global reprezentanţii nu sunt instruiți într-o manieră diferită, aceştia pot în continuare să spună orice doresc despre uleiurile esenţiale, fără a fi afectaţi de vreo legislaţie în vigoare.
Personal cred că, o dată cu popularizarea organizaţiilor care regularizează aromaterapia, MLM-urile vor fi nevoite să îşi schimbe complet strategiile de marketing în următorii 5 ani pentru că îşi vor pierde toţi cumpărătorii. Tot mai multe site-uri vând uleiuri esențiale de calitate superioară, prezintă informaţii pertinente şi rapoarte GC, tot mai mulţi aromaterapeuți practică şi predau, tot mai multe distilerii şi vânzători serioşi apar pe piaţa uleiurilor esenţiale, astfel că oferta devine tot mai diversificată.
Distilerii – Florihanna, Rocky Mountain Oils, Original Swiss Aromatics
Distileriile cultivă plantele medicinale, extrag şi vând uleiuri esenţiale. Multe companii au distilerii în regiuni diferite de pe glob unde se extrag uleiuri esenţiale diferite. Însă unele distilerii cumpără de la alţi producători uleiurile pe care nu le pot extrage în cantităţi mari şi le vând apoi cu amănuntul împreună cu uleiurile extrase din culturi propri.
Vânzători specializaţi, vânzare cu amănuntul – nu produc uleiuri esenţiale, vând uleiuri esenţiale achiziţionate de la distilerii, după ce le-au îmbuteliat în recipiente mici, le-au retestat, au actualizat raportul GC şi au etichetat corespunzător cu legile în vigoare.
Vânzători de ingrediente și/sau produse cosmetice, vânzare cu amănuntul – Aura Cacia, Plant Therapy, NHR, Solaris, Fares, Mayam
În fiecare țară există astfel de companii care vând uleiuri esențiale, de obicei achiziționează produse bulk din diverse surse, le ambalează și etichetează cu numele lor. Solaris, Fares și Mayam vând uleiuri esențiale în magazine fizice sau online, în România. Unele din aceste firme vând, în afară de uleiuri esențiale, o gamă largă de alimente, ceaiuri, uleiuri vegetale, uneori certificate organic.
Din păcate nici un vânzător de pe piața din România nu are rapoarte GC disponibile, calitatea uleiurilor esențiale nu poate fi verificată în lipsa analizei componentelor aromate (atenție, nu tot ce este etichetat ulei esențial chiar este ulei esențial pur).
Dintre companiile care vând internațional (de obicei online) sunt câteva care au rapoarte GC, cum ar fi Plant Therapy, unele au rapoarte GC parțiale, cu includerea componentelor principale, iar unele nu au rapoarte GC. Aveți întotdeauna posibilitatea de a lua legătura cu vânzătorul și a cere rapoartele GC pentru uleiurile esențiale.
Vânzători generali, vânzare cu amănuntul – iherb.com, feelunique.com, magazine naturiste
Acești vânzători cumpără uleiuri esențiale cu amănuntul din diverse surse, le depozitează şi le vând, împreună cu alte produse (cosmetice, suplimente alimentare, etc) şi este puţin probabil să cunoască sau să respecte regulile de depozitate a uleiurilor esenţiale sau să aibă rapoartele GC (sau măcar să ştie ce sunt acestea şi cum se pot obţine), însă pot exista și excepții.
Producători locali mici
Distilerii mici, produc câteva kilograme de ulei esenţial pe care de obicei îl vând laboratoarelor cosmetice, parfumeriilor sau în târguri. Deşi uleiurile esenţiale pot fi de calitate superioară, fără testele GC şi fără cunoştinţele necesare despre chimia moleculară a uleiurilor esenţiale, aceşti producători nu pot fi de încredere. Există însă cazuri când un astfel de producător extrage uleiuri esențiale de calitate și respectă tot ce este necesar pentru a păstra și dovedi calitatea uleiului esențial. Mulți aromaterapeuți au legături strânse cu distilerii locale și se aprovizionează de la ei.
Nu este foarte complicat a obţine un ulei esenţial prin distilare cu abur, însă este complicat a obţine uleiuri esențiale de calitate.
Există foarte multe companii sau persoane fizice care vând substanțe alterate sau chiar sintetice cu etichetă de ulei esențial pur (în cazul fericit în care există o etichetare, cu siguranță nu va fi corectă), nu sunt incluse în lista de vânzători de mai sus.
Alegeri personale
Deşi acum nu aş cumpăra uleiuri vândute de MLM-uri, primele uleiuri esențiale de calitate achiziţionate au fost Young Living şi apoi DoTerra, însă am cumpărat de la ei doar amestecuri. Ulterior am reprodus amestecurile care îmi plac (Purification, Transformation şi Forgivness de la Young Living), personalizate pentru a se potrivi nevoilor mele.
Deşi majoritatea uleiurilor mele sunt cumpărate de la o distilerie din Franţa, în ultimul timp am explorat şi alte posibilităţi de achiziţie a uleiurilor esenţiale, mai ales că o dată cu acceptarea ca membru NAHA am posibilitatea de a intra în contact cu distilerii certificate NAHA.
Cred că orice ulei esenţial are potenţial a fi de calitate superioară, dar nu poţi determina acest lucru fără a cunoaşte toate procesele prin care a trecut planta de la plantarea seminţei până la obţinerea uleiului esenţial, calitatea materialului vegetal folosit, puritatea chimică și condiţiile de depozitate ale uleiului esențial etc. Din păcate este imposibil ca un cumpărător final să cunoască toate aceste informaţii.
De aceea eu cumpăr doar de la distilerii sau producători recomandaţi de NAHA, IFPA, AIA sau Aromahead Institute.
Deşi aş fi interesată să achizitionez ulei esenţial produs local, atâta timp cât nu se îndeplinesc condiţiile minime de prezentare (raport GC, etichetare corectă) şi depozitare, producătorii locali nu sunt o opțiune pentru mine.
Din păcate în România nu există în acest moment magazine online sau distilerii care vând uleiuri esenţiale de calitate, cu rapoarte GC disponibile. Din magazinele fizice, aşa cum spuneam mai sus, este bine să nu cumperi uleiurile esențiale dacă nu există condiții optime de păstrare și rapoarte GC disponibile pentru fiecare ulei esențial vândut. Nu există vânzători specializaţi în uleiurile esenţiale, nu există producători mari de uleiuri esenţiale în România.
ce parere ai despre uleiurile esentiale marca solaris,herbavit?
http://solarisplant.ro/ro/uleiuri-esentiale-aromaterapie-si-extracte-uleioase
http://apimond.ro/uleiuri-esentiale
sau despre apimond(mie imi plac mult)
Adriana,
Despre Solaris am scris in articolul de mai sus. Apimond vinde toate uleiurile esentiale la acelasi pret si nu are rapoarte GC. Ma indoiesc de calitatea acestora. Incearca sa cumperi un ulei esential de calitate si vei vedea diferenta de etichetare, certificate de calitate, transparenta cand vine vorba despre ce anume contine uleiul esential si chiar diferente majore de aroma.
De unde anume din Franța cumperi uleiurile?
Iulia,
Sunt multe distilerii în Franța, eu cumpăr de la Florihana, au rapoarte GC pe site, sunt numite Chromatographie.
Ce îmi poți spune despre uleiurile esențiale de la Vivasan?
Laura,
M-am uitat pe site-ul lor si din pacate nu exista rapoarte GC. Mai mult decat atat, informatiile prezentate pentru fiecare ulei sunt traduceri mot-a-mot si uneori nu au sens in limba romana. Din punct de vedere stiintific afirmatiile prezentate despre uleiurile comercializate de ei sunt eronate (nu exista cercetari care sa le sustina).